Terveyspalvelut kuuluvat paperittomillekin

Helsingin terveyspalveluissa on muutaman tuhannen ihmisen kokoinen aukko: paperittomien palvelut. Paperittomilla tarkoitetaan esimerkiksi henkilöitä, jotka ovat jääneet oleskelemaan Suomeen kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeen ja joilla ei siten ole oleskelulupaa.

Lain mukaan paperittomillakin ihmisillä on oikeus saada suomalaisessa terveydenhoitojärjestelmässä kiireellinen hoito, mutta siitä laskutetaan todellisten kustannusten mukaan. Kaiken lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto ohjeistaa työntekijöitään tarkistamaan asiakkaidensa oleskelulupastatuksen, mikä ymmärrettävästi voi herättää pelkoa, että hoidon hakeminen voi johtaa maasta karkottamiseen.

Muuhun kuin kiireelliseen terveydenhoitoon paperittomilla henkilöillä ei julkisissa palveluissa ole mahdollisuutta. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi lapset jäävät vaille normaaleja terveyspalveluita ja naiset vaille raskauden seurantaa. Helsingissä toimii vapaaehtoispohjalta Global Clinic, joka pyrkii vastaamaan mahdollisuuksiensa mukaan tähän palveluiden puutteeseen, kuitenkin riittämättömin resurssein.

Keväällä niin sosiaali- ja terveyslautakunta kuin kaupunginhallituskin ovat päätöksissään ottaneet kantaa, että paperittomille tulisi järjestää terveyspalvelut. Eilen lautakunnassa käsiteltiin taas paperittomien terveyspalveluita koskevaa aloitetta. Valitettavasti asian valmistelu on ollut puutteellista, ja nyt käsittelyssä ollut viraston esitys linjasi ensisijaiseksi vaihtoehdoksi nykyisten lakien mukaisen kiireellisen hoidon tarjoamisen – toisin sanoen nykyisen tilanteen jatkamisen. Tein lautakunnan kokouksessa seuraavanlaisen esityksen:

”Esitän asian palauttamista valmisteluun siten, että selvitetään, millä edellytyksillä paperittomien henkilöiden terveyspalvelut voidaan järjestää ilman kohtuuttomia kustannuksia henkilöille itselleen, sekä tehdään suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä niiden järjestämiseksi välittömästi, viimeistään vuoden 2013 aikana. Valmistelusta tulee ilmetä

  • arvio palveluiden järjestämisen kustannuksista

  • arvio palveluita käyttävien paperittomien henkilöiden määrästä

  • ehdotus paperittomille suunnattujen palveluiden kohderyhmän rajauksesta; kohderyhmään tulee sisällyttää luvattomasti maassa oleskelevien henkilöiden ohella B-oleskelulupastatuksella maassa oleskelevat henkilöt sekä sellaiset EU-maiden kansalaiset, jotka eivät kuulu oman maansa sairasvakuutusjärjestelmän piiriin ja joilla ei siten ole oikeutta eurooppalaiseen sairasvakuutuskorttiin

  • suunnitelma keinoista, joilla huolehditaan, ettei pelko poliisin kiinni ottamaksi joutumisesta estä hakeutumista hoitoon.

Valmistelussa tulee selvittää ja arvioida vaihtoehtoina palveluiden järjestäminen kaupungin omissa terveyskeskuksissa ja HUSn yksiköissä vs. palveluiden toteuttaminen osittain tai kokonaan ostopalveluna.

Valmistelu tulee tehdä Global Clinicin työntekijöitä ja sosiaali- ja terveysministeriötä konsultoiden ja mm. Ruotsin malliin perehtymällä.

Samalla lautakunta edellyttää virastoa kiirehtimään erityisesti hyvin haavoittuvassa asemassa olevien siirtolaisten, kuten raskaana olevien naisten ja lasten, terveydenhuollon järjestämistä kaupungin omin toimenpitein.”

Esitykseni hyväksyttiin äänin 8-5. Toivon, että tämä päätös terävöittää asian valmistelua sosiaali- ja terveysvirastossa siten, että paperittomien palvelut saadaan mahdollisimman pian kuntoon.

Katja