Valinnanvapaus ei sovi kouluterveydenhuoltoon

(Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Mielipide-osastolla 2.6.2016.)

Valinnanvapausmallin piiriin ehdotetaan myös kouluterveydenhuoltoa. Ilmeisesti vanhemmat voisivat viedä lapsensa muulle kuin oman koulun terveydenhoitajalle.

Kouluterveydenhoitajan työ ei ole vain yksittäisten lasten tapaamista vaan tiivistä yhteistyötä koulupsykologin ja -kuraattorin, rehtorin ja opettajien kanssa. Usein koulunkäynnin pulmissa auttaminen vaatii pitkäjänteistä monen eri ammattilaisen yhteistyötä, joka koulun sisällä on helppo järjestää.

Kun sama terveydenhoitaja tapaa kaikki koulun oppilaat, hänelle kertyy lasten kertomien kokemusten kautta tietoa koko kouluyhteisön toiminnasta, luokkien ryhmäilmiöistä ja koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta. Tämä tieto on tärkeä voimavara moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä, jonka tehtävä on kehittää koulun toimintatapoja, jotta ne tukisivat oppilaiden tervettä kasvua mahdollisimman hyvin.

Valinnanvapausmalli korostaa yksilön roolia palveluiden käyttäjänä, ja yhteisöllinen työ on siinä vaarassa kadota. Ennaltaehkäisevän työn ydintä on kuitenkin vaikuttaminen lapsen arkiseen kasvuympäristöön. Siksi kunnissa on tärkeää säilyttää tiivis yhteys terveydenhuollon ja muiden palveluiden kuten opetuksen välillä. Kouluterveydenhuolto on esimerkki palvelusta, jolle valinnanvapaus aiheuttaisi isoa vahinkoa.

Katja